Thursday 6 February 2014

Rahsia Menyusukan Anak Saat Hamil Dengan Shaklee

Ramai yang bertanya bolehkah seorang ibu meneruskan penyusuan badan setelah kembali hamil. Malah saya sendiri melalui situasi yang sama. Saya disahkan hamil saat sedang menyusukan anak yang berusia setahun. Ramai yang menasihati saya agar menghentikan penyusuan atas alasan susu badan ibu hamil tidak berkhasiat. Saya berasa amat kecewa dengan pandangan segelintir masyarakat yang tidak menyokong penyusuan ibu dan memberikan fakta yang kurang tepat. Untuk mendapatkan kepastian, saya merujuk kepada doktor pakar, dan jawapan yang diberikan ialah ibu hamil boleh meneruskan penyususan badan dan ibu hamil perlu pastikan pengambilan makanan yang berkhasiat, minum air yang banyak dan rehat yang cukup.


Alhamdulillah, jawapan itu menguatkan lagi semangat saya untuk meneruskan penyusuan. Dan saat saya menulis entri ini, saya sudah pun hamil minggu ke 22 dan masih menyusukan anak perempuan yang berusia setahun 6 bulan. Selagi rezeki untuk anak saya masih ada, saya akan meneruskan perjuangan ini sehingga usianya 2 tahun. InsyaAllah.

Bagaimana saya memastikan susu badan saya tetap meriah seperti sebelum kembali hamil? mudah sahaja. Saya mengamalkan 

1) Saya mengamalkan konsep 'Supply & Demand' 
Semakin banyak permintaan, semakin banyak susu dihasilkan. Kekerapan mengepam payudara dan mengosongkannya akan menghantar signal kepada otak untuk menghasilkan susu badan dan kembali memenuhi payudara. Jika proses ini diulangi dengan kerap, maka banyaklah susu badan yang akan terhasil.

2) Minum air yang banyak
Air adalah komposisi utama tubuh, jika tubuh kekurangan air maka banyak sistem tubuh tidak dapat berfungsi dengan baik. Tubuh akan mengalami keletihan dan mengganggu kelancaran penyusuan.

3) Pengambilan makanan yang berkhasiat
Pengambilan makanan berkhasiat menjamin tubuh memperoleh segala nutiren, zat dan vitamin untuk kecergasan dan kesihatan. 

4) Pengambilan suplemen Shaklee
Oleh kerana saya tidak pasti adakah makanan dalam diet harian saya cukup berkhasiat, pengambilan suplemen adalah jalan terbaik. Ini dapat membantu memastikan tubuh saya menerima segala zat dan nutrien untuk penghasilan susu badan yang meriah, untuk perkembangan bayi dalam kandungan dan juga kesihatan diri saya sendiri. 

Alhamdulillah, kehamilan kali ini sangat berbeza dengan sebelumnya. Walaupun ketika ini saya menyusukan anak dan hamil, pada masa yang sama bekerja tetapi badan saya begitu cergas sekali, sakit badan juga jarang dirasai. Siapa yang sanggup melepaskan penyusuan anak yang belum berusia 2 tahun kan? Jika kita berusaha dan yakin pada Allah, diiringi usaha dan doa, Insyaallah rezeki sentiasa ada.

Suplemen apakah yang saya ambil saat sedang hamil dan pada masa yang sama menyusukan anak?

1) Energizing Soy Protein (Protein Soya)
ESP Shaklee adalah produk pertama yang saya cuba dan yang paling saya sayang. Kerana dengan ESP susu saya menjadi banyak tanpa diduga. Ketika itu anak saya baru berusia 7 bulan dan saya masih mengamalkannya. Dengan bersarapan ESP, saya tidak perlu mengambil makanan lain kerana ESP memberi rasa kenyang yang panjang dan tenaga yang berjam-jam lamanya. Jika anda sudah cuba, pasti jatuh cinta! ESP juga membantu saya mengelakkan pengambil makanan kudapan yang boleh menyebab kenaikan berat badan secara mendadak. Untuk testimoni ESP klik sini

2) Mealshake
Mealshake adalah multivitamin dengan fiber yang membantu meningkatkan sistem imunisasi tubuh, melancarkan percernaan dan memberi tenaga. Setiap pagi saya akan campurkan Mealshake bersama ESP sebagai menu sarapan dan rasanya memang sangat sedap! Untuk testimoni Mealshake klik sini

3) Set Kehamilan Shaklee
Set ini adalah paling asas dan sangat penting untuk ibu hamil atau yang menyusukan badan. Ianya mengandungi semua vitamin untuk keperluan ibu hamil dan tumbesaran yang sihat bagi bayi yang sedang dikandung. Berikut adalah vitamin yang terdapat dalam set kehamilan shaklee:

a) Vitalea - Multivitamin dan mineral terbaik dengan zat besi yang membantu pembentukan sel-sel darah merah. (tidak perlu ambil obimin jika ambil vitalea)

b) B-Complex - Terdiri daripada 8 kumplulan Vitamin B dan asid folik. Vitamin B12 membantu pembentukan sel-sel darah merah manakala asid folik mencegah kecacatan tiub neural pada janin.

c) Vitamin C - Meningkatkan sistem imun dan pertahanan tubuh ibu hamil

d) Ostematrix/Kalsium - Sangat sesuai jika ibu kurang minum susu. Saat hamil janin memerlukan kalsium untuk perkembangan tulang dan gigi, kekurangannya menyebabkan kalsium ibu diserap oleh bayi dan menyebabkan ibu merasa kebas dan sakit belakang. Pengambilan kalsium mampu mencegahnya.

e) Omega guard - Mengandungi minyak ikan Omega 3 yang kaya dengan DHA dan EPA. Membantu perkembangan otak janin dan mampu melahirkan anak yang bijak. Omega guard diambil bermula trimester kedua kehamilan.



Alhamdulillah, pengambilan kesemua suplemen di atas banyak membantu saya menjalani hari-hari penuh bahagia. Saya mampu menyusukan anak saat hamil, saya mampu bekerja dengan cergas dan sihat tanpa berasa keletihan, bayi dalam kandungan juga sentiasa sihat setiap kali membuat pemeriksaan di klinik. Tidur malam juga amat lena sekali kerana tiada masalah sakit-sakit sendi. Anak juga jarang meragam kerana susu badan masih pekat dan mengenyangkan. 

Jika anda mahu mencuba suplemen ini, jangan segan silu untuk menghubungi saya. Setiap pembelian akan diberikan konsultasi secara percuma.


Jika anda berminat mencuba produk ini, hubungi saya hari ini.
email: nourelhealth@gmail.com
sms/whatsapp: 0129322728


klik like page Nourelhealth Online di Facebook untuk info terkini dan diskaun hebat! Atau add fb saya Wan Faizatul Atiqah Ismayatim untuk berbual secara lansung mengenai produk.









1 comments:

  1. Betul tu, yang penting konsep supply vs demand. Memang anak ketiga pregnant dan breastfeed serentak. Sekarang pun sama untuk anak keempat

    http://www.lovehutladyvitamin.com

    ReplyDelete